מערכת העיכול ופעילות גופנית?

שאלה


מעוניין במידע על מערכת העיכול בהיבט של פעילות גופנית.  



האם חוץ מהיבט התזונתי של אכילה לפני ואחרי אימון יש לאימון השפעה נוספת על מערכת העיכול?



האם פעילות גופנית מאומצת עלולה להשפיע באופן שלילי על מערכת העיכול?



איזה תסמינים של מערכת העיכול מופיעים במהלך פעילות גופנית?



האם העצימות באימון משנה?



האם סוג הפעילות הגופנית משנה?

תשובה לשאלה: מערכת העיכול ופעילות גופנית?




שלום לך,



תשובה מעולה ומסכמת בנושא של הפיזיולוג והדיאטן גיא שלמון בפורום המקצועי לתזונת ספורט ותורת הכושר הגופני בפייסבוק – ראה קישור.



מאחר ומדובר בקבוצה סגורה שתוכנה לא מוצג למי שאין לו פרופיל בפייסבוק וחבר בקבוצה, אני מצרף את תשובתו של גיא (מומלץ להרשם לקבוצה לעדכונים בנושאים שונים בתחומי הכושר והתזונה):



 



 



השפעת פעילות גופנית על מערכת העיכול

מה קורה לנו שם בבטן בזמן המאמץ???



מה מתרחש במערכת העיכול בזמן מאמץ גופני?



מהן הסיבות להפרעות אפשריות במערכת העיכול בזמן מאמץ? כיצד הפרעות אלה באות לידי ביטוי?



האם יש הבדל בין אימון קצר לאימון ארוך?



איזה סוג פעילות גופנית נחשבת למשפיעה ביותר על הפרעות במערכת העיכול?



האם לדרגת עצימות האימון יש משמעות?



והאם בכלל מערכת העיכול בנויה לשרת אותנו כהלכה בזמן מאמץ גופני???



 



הקדמה על מבנה מערכת העיכול

מערכת העיכול היא מערכת איברים אשר מטרתה לקלוט מזון, לפרק אותו ליחידותיו הבסיסיות, לאפשר ספיגתן לצורך הפקת אנרגיה ובניית הגוף… ולפלוט את פסולת המזון שאינה דרושה לגוף בצורת צואה.



מערכת העיכול באדם בנויה בצורת צינור שבו יש פתח כניסה למזון (הפה) ופתח יציאה לפסולת (פי הטבעת), אך מלבד האיברים הצינוריים היוצרים יחד את צינור העיכול בו מתעכל המזון, ישנם גם איברים נוספים שתפקידם להפריש לתוך צינור העיכול נוזלים, אנזימים וחומרים נוספים המשתתפים בתהליך העיכול (לדוגמה: כבד, כיס המרה והלבלב).



 



סירטון המתאר את מבנה מערכת העיכול

https://www.youtube.com/watch?v=s1q2srfUU0g



 



 



 





 


 





פעילות גופנית ותפקוד מערכת העיכול:

בעוד שבזמן מנוחה קיימים כל התנאים הנוחים לפעילותה של מערכת העיכול, מערכת העצבים הסימפתטית נמצאת יחסית ברגיעה והמערכת העצבית הפרא-סימפתטית היא השולטת…



בזמן מאמץ גופני משתנים התנאים הללו, הפעילות של מערכת העצבים הסימפתטית גוברת ופיזור זרימת הדם בגוף מופנה ממערכת העיכול לטובת השרירים ולשאר האיברים המשתתפים במאמץ.



שינויים אלו משפיעים בין היתר על תנועתיות צינור העיכול, על תהליך הספיגה במעי ועל הופעה של מגוון תופעות לוואי וסימפטומים אפשריים במערכת העיכול אשר מדווחים במיוחד על ידי אתלטים תחרותיים במקצועות הסבולת לב ריאה (ריצה, אופניים וכדומה).



בעבר האמינו שרק לאכילת מזון לפני מאמץ גופני קיימת ההשפעה על תפקוד מערכת העיכול בזמן המאמץ, ותכנון נכון של תזמון האכילה בהכרח ימנע כל הפרעה ותופעות לוואי אפשריות.



רק בשלבים מאוחרים יותר של חקר מערכת העיכול בזמן המאמץ (וגם מדיווחים שהצטברו מספורטאים בשטח) הבינו כי לעוצמת המאמץ, לסוג המאמץ ולמשך המאמץ קיימת השפעה גם כן על מערכת העיכול, ללא קשר בהכרח לתזמון האכילה, לכמות המזון או לסוג הרכיב התזונתי (אכילה של מזון כבד בסמוך למאמץ יכולה רק להחריף את הסימפטומים).



 



הסימפטומים האפשריים שעלולים להופיע במערכת העיכול בעקבות מאמץ גופני עצים:



ראשית נבין כי נהוג לחלק בצורה כללית את מערכת העיכול לשני אזורים:

א. דרכי עיכול עליונות: חלל הפה, ושט, קיבה ותריסריון (החלק הראשון של המעי הדק).



ב. דרכי עיכול תחתונות: הג’ג’ונום והאיליום (החלק השני והשלישי של המעי הדק), מעי גס, חלחולת ופי הטבעת.



מאמץ גופני ממושך ובעצימות גבוהה עלול להיות מלווה בתסמינים הקשורים בתפקודם של כל חלקי מערכת העיכול.



לדוגמה, בדרכי העיכול העליונות עלולים להופיע סימפטומים, כגון: בחילות, הקאות, שיהוקים, כאבי בטן המגיעים מהקיבה והחזר של תוכן הקיבה חזרה אל הוושט (רפלוקס קיבתי וושטי, או בשם המלא GERD).



לעומת זאת, בדרכי עיכול תחתונות עלולים להופיע סימפטומים נפוצים כגון: גזים, כאבי בטן מהמעי ושלשולים. להלן קישור לשקף המסכם את הסימפטומים.