דיאטת אקו אטקינס – דיאטת אטקינס לצמחוניים

שאלה

מישהו שמע על דיאטת אקו אטקינס? שמעתי שיש דיאטה כזו שהיא דומה לדיאטת אטקינס בזה שהיא דלת פחמימות אבל לא אוכלים בשר, זה אפשרי?

תשובה לשאלה: דיאטת אקו אטקינס – דיאטת אטקינס לצמחוניים


 



דיאטת אקו אטקינס היא למעשה גירסאה צמחונית של דיאטת אטקינס.



דיאטת אקו אטקינס פותחה ע”י חוקרים מבית החולים בקנדה. המטרה שלהם היתה לבדוק האם דיאטה צמחונית עשירה בחלבונים ודלה בפחמימות תגרום לירידה במשקל ולהפחתה ברמת הכולסטרול הרע (מחקרים הראו כי דיאטת אטקינס מעלה את רמת הכולסטרול הטוב אך ללא השפעה על רמת הכולסטרול הרע).



 



 



 



תפריט דיאטת אקו אטקינס (דיאטת אטקינס לצמחוניים)



שיעור החלבונים והפחמימות בדיאטת אקו אטקינס הוא : 26% פחמימות, 31% חלבונים ו43% שומן.



פחמימות – תפריט דיאטת אקו אטקינס כלל 126 גרם של פחמימות ביום. מבלי לצרוך מזונות עשירים בעמילן כגון: לחם, מוצרי מאפה, תפוחי אדמה ואורז.



 



חלבונים – מרבית החלבון בתפריט היה מגלוטן (54.8% מסה”כ החלבון בתפריט), סויה (23% מסה”כ צריכת החלבון), ירקות ופירות  (8.7%), אגוזים  (7.5%), ודגן  (6.0%). מרבית הגלוטן הגיע מלחם אגוזים וסייטן ומוצרי סויה כגון: קציצות סויה, טופו ומשקאות סויה.



 



שומנים – מרבית השומן הגיע מאגוזים (43.6% מצריכת השומן) אגוזים כגון: שקדים, אגוזי קשיו, אגוזי לוז, מקדמיה, אגוזי פקאן, ופיסטוקים. מקורות נוספים לשמונים היו: שמנים מהצומח (24.4%), מוצרי סויה (18.5%),  אבוקדו (7.1%), דגנים (2.7%), פירות וירקות (2.3%), מוצרי סייטן (1.4%).



 



 



 



במחקר שערכו ובו השוו החוקרים בין דיאטת אקו אטקינס לבין דיאטה צמחונית אחרת (הכוללת מוצרי חלב וביצים) עתירת פחמימות  (58% פחמימות, 16% חלבון, 25% שומן ), כאשר בשני הדיאטות נוצר גרעון קלורי של 40% מדרישות האנרגיה של הגוף, נמצא כי בשני הדיאטות חלה ירידה במשקל, אך לדיאטת אקו אטקינס הייתה השפעה חיובית יותר על פרופיל שומני הדם.



 



http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=415074