דיאטת אלימינציה ואתגר – מי מכיר?

שאלה

שמעתי שיש דיאטה כזו שנקראת דיאטת אלימינציה ואתגר, מישהו מכיר את הדיאטה?

אשמח למידע כיצד מבצעים את הדיאטה ומוצאים רגישות למזון.

תודה

תשובה לשאלה: דיאטת אלימינציה ואתגר – מי מכיר?


דיאטת אלימינציה מבוססת על ההנחה שמזונות שונים עשויים לייצר תגובות שונות בגוף.



חלק מהתגובות למזון עשויות להיות שליליות כתוצאה מאלרגיה או רגישות של הגוף לסוג מזון מסוים. רגישות זו עשויה לגרום לקשת רחבה של סימפטומים לא רצויים כדוגמת:



 



אסטמה ואלרגיות



בעיות אוטואימוניות.



בעיות עור.



ארטריטיס (דלקת מפרקים שגרונית).



בעיות כלי דם ומחלות לב.



בעיות נוירולוגיות כדוגמת דמנציה.



הפרעות ונטייה למצבי רוח.



ADD/ADHD



נרקולפסיה (נטייה להרדמות).



התמכרויות.



מיגרנות.



בעיות בתפקוד הכליות.



 



 



 



הפתרון לטיפול בבעיות אלו הוא באמצעות דיאטת אלימינציה שבה נמנעים ממזונות מסוימים למשך תקופה של 3 עד 4 שבועות ולאחר מכן מחזירים בהדרגתיות את המזונות, תוך כדי בקרה על הסימפטומים והתגובה של הגוף להחזרת המזון.



 



 



אופן הביצוע של דיאטת אלימינציה



בתחילה מורידים מהתפריט  מזונות שמכילים גלוטן, מוצרי חלב, סויה, ביצים, תירס, בשר (חזיר, בקר ועוף), קטניות, קפה, פירות חומציים, אגוזים וירקות ממשפחת הסולניים (עגבניות, חצילים, תפוחי אדמה וכדומה). ישנם מקורות שונים לדיאטה שמאפשרים להשאיר יותר מזונות בתפריט ולכן חשוב לדעת כי העיקרון הוא שככל שמורידים יותר מזונות כך הסיכוי להצלחה בדיאטה גדול יותר משום שכך אתה יכול לגלות יותר בעיות מיותר מזונות.



התפריט הבסיסי מורכב למעשה מאורז (במקרים שלא ידועה בעיה של רגישות לדגן), בשר הודו, בשר כבש ודגים) ומרבית הירקות והפירות.



 



 



להלן תמצית המזונות המותרים והאסורים בדיאטת אלימינציה:



כדאי גם להימנע ממזונות שאתה אוכל באופן תדיר גם אם הם ברשימת המזונות המותרים!



 


































































_

מזונות מותרים

מזונות אסורים

פירות

כמעט כל הפירות הטריים

פירות הדר (תפוזים, אשכוליות, לימון, לימון, וכו ‘)

ירקות

כמעט את כל הירקות הטריים, מאודים, מטוגנים או צלויים

עגבניות, חצילים, תפוחי אדמה (יאם ובטטות זה בסדר)

עמילן

* אורז, כוסמת *

חיטה, תירס, שעורה, כוסמין, קמוט, שיפון, שיבולת שועל, כל המוצרים שמכילים גלוטן

קטניות

_

פולי סויה, טופו, טמפה, חלב סויה, כל סוגי השעועית, אפונה, עדשים

אגוזים וזרעים

_

כל הזרעים ואגוזים

בשר ודגים

דגים, הודו, כבש, בשר ציד

בשר בקר, עוף, חזיר, נקניקים, בייקון, נקניקיות, בשר משומר, נקניקיות, רכיכות, תחליפי בשר מסויה

מוצרי חלב ותחליפי חלב

חלב, חלב ממותק חלב אורז*, שקדי קוקוס

חלב, גבינה, גבינת קוטג’, שמנת, יוגורט, חמאה, גלידה, סוגי שמנת שלא מחלב וביצים

שומנים

שמן בכבישה קרה, שמן זית, שמן פשתן, שמן קוקוס

מרגרינה, חמאה, שמנים מוקשים ומעובדים, מיונז, ממרחים

משקאות

שתית כמות רבה של מים טריים, תה צמחים (לדוגמא תה אדום-רויבוש מנטה, וכו ‘)

אלכוהול, קפאין (קפה, תה שחור, תה ירוק, סודה)

תבלינים

מלח ים, פלפל טרי, עשבי תיבול ותבלינים טריים (שום, כמון, שמיר, ג’ינג’ר, אורגנו, פטרוזיליה, רוזמרין, תימין, כורכום)

שוקולד, קטשופ, חרדל, צ’אטני, רוטב סויה, רוטב ברביקיו, חומץ

ממתיקים

סטיביה (במידת צורך)

סוכר לבן/חום, דבש, סירופ מייפל, סירופ תירס, סירופ תירס גבוה פרוקטוז, קינוחים



*מורידים רק אם יש חשד לרגישות לדגניים.



 



בדיאטת אלימינציה נמנעים מהמזונות האסורים למשך 7 עד 10 ימים (בדרך כלל ילדים) או 3 עד 4 שבועות (מבוגרים). משך הדיאטה תלוי בגיל ובחומרת הסימפטומים שמהם סובל הנבדק. לאחר ההימנעות מתחיל תהליך של הוספת מזונות תוך כדי מעקב ובקרה שעשוי להמשך כ5 עד 6 שבועת.



 



בדיאטת אלימינציה חשוב להתרכז רק בסוגי המזונות ולא להתמקד בכמויות המזון והרכב אבות המזון כי זה לא כל כך חשוב בדיאטת אלימינציה.



 



חשוב לשתות 2 עד 4 ליטר מים מידי יום.



 



 



מעקב ובקרה אחר הסימפטומים



לאחר שמפחיתים את כל המזונות האסורים שבדיאטה  ובסוף השבוע השלישי של הדיאטה, מתחילים להוסיף את המזונות האסורים, כאשר בכל פעם מוסיפים סוג מזון אחד ליום אחד בלבד ולאחר מכן עוקבים אחר הסימפטומים וההשפעה של המזון הזה במהלך יומיים לאחר מכן. לדוגמא אם הוספת מוצרי חלב ביום ראשון, בדוק את השפעת ההוספה בימים שני ושלישי. אם אין כל השפעה שלילית, אפשר להוסיף סוג מזון חדש ביום רביעי וכך יש להמשיך עד שמאתרים את כל המזונות שגורמים להשפעה שלילית על הבריאות.



תגובות שחשוב לעקוב אחריהן:



יש לעקוב אחר אחר ההרגשה במהלך ימי המעקב שלאחר הוספת מזון אסור. יש לעקוב אחר מצב הרוח, השינה, רמת אנרגיה, עיכול ויציאות וכדומה. רצוי לנהל יומן בקרה ובו לציין את הסימנים הפיזיים, המנטאליים והרגשיים. אם אתה מרגיש טוב בתקופת האלימינציה (תקופה שבה לא אוכלים את המזונות האסורים), זה סימן שהמזון שאתה בדרך כלל אוכל, גורם לך לבעיות.



 



בנוסף, רצוי לעקוב גם אחר תגובות שליליות המצוינות ברשימה שלהלן:



 




  • הפרעות שינה.


  • עייפות.


  • כאבי או דלקות פרקים.


  • פצעונים בעור או פריחות.


  • כאבי ראש.


  • שינויי מעיים או כאבים במערכת העיכול.


  • נפיחות.


  • טשטוש.


  • בעיות בדרכי הנשימה או בסינוסים.



 



 


המשך תשובה…



מעקב אחר דופק הלב



סימן נוסף שכדאי לעקוב אחריו בתהליך הוספת המזונות האסורים הוא דופק מנוחה. יש לבדוק את הדופק בבוקר לאחר מנוחה של 5 דקות ולאחר מכן להוסיף את המזון האסור ולבדוק שוב את דופק המנוחה לאחר 20, 40, 60 90 ו120 דקות. שינוי של 10 פעימות או יותר (בדקה) עשוי לסמן על רגישות למזון. כדאי לבצע את הבדיקה פעם נוספת במהלך היום ולאחר הוספת המזון. אם התופעה של העלייה בדופק נצפת שוב, זה סימן ברור יותר שקיימת רגישות למזון שהוספת.