אחוזי שומן בגוף איך יודעים כמה?

שאלה

שלום,

אני רוצה לדעת איך מודדים אחוזי שומן בגוף? כיצד אני יכול לדעת כמה אחוזי שומן יש לי בגוף? כמה אחוז שומן זה בסדר וכמה זה לא בסדר?

תשובה לשאלה: אחוזי שומן בגוף איך יודעים כמה?


יש לא מעט שיטות למדידת אחוזי שומן.להלן מספר שיטות:



 



מדידת אחוזי שומן לפי נתוני גובה והיקפים – שיטה זו פותחה ע”י הצי האמריקאי ובאמצעותה ניתן לחשב את אחוזי השומן ע”י שימוש בנתוני הגובה, היקף הצוואר, היקף המותניים והיקף הירכיים אצל נשים (ראה קישור).



 



מדידת אחוזי שומן באמצעות קליפר – בשיטה זו מעריכים את אחוזי השומן בגוף לפי עובי הקפלים בעור במספר אזורים מוגדרים.



 



מדידת אחוזי שומן בשיטת ביואימפידנס (Bioelectrical impedance analysis) – בשיטה זו מעריכים את אחוזי השומן לפי העקרון שלכל רקמה יש מוליכות חשמלית שונה (שומן או שריר) ולכן באמצעות מדידת המוליכות החשמלית בגוף ניתן להעריך את הרכב הרקמות ואחוזי השומן.



 



Dual energy X-ray absorptiometry – בשיטת דקסה (DEXA) מעריכים את אחוזי השומן באמצעות קרני רנטגן ועל בסיס העקרון שבשיטות הקרנה שונות קיימת ספיגה שונה של הקרניים ברקמות השונות.



 



שקילה מתחת למים – בשקילה מתחת למים מחשבים את אחוזי השומן בגוף ע”י המשקל הסגולי, מציאת נפח הגוף (נפח המים הנדחים בהפחתת נפח האויר בריאות) ושקילה.



 



מדידת אחוזי שומן באמצעות מכשיר בוד פוד (BOD POD) – בשיטה זו מחשבים את צפיפות הגוף בדומה לשקילה מתחת למים ע”י מציאת נפח הגוף (רק שכאן מדובר באוויר שנדחה ולא במים) ושקילה באמצעות מד משקל.



 



מדידת אחוזי שומן בגוף באמצעות אולטרה סאונד – מהירות גלי הקול משתנה ברקמות השונות לפי סוג הרקמה ועוביה. באמצעות גלי אולטרה סאונד ניתן להעריך את עובי רקמת השומן.



 



 



חשוב לציין כי רמת הדיוק בשיטות השונות איננה מדוייקת ב100% למעשה יש שיטות פחות מדוייקות (לפי גובה והיקפים) ויש שיטות יותר מדוייקות כמו: DEXA ושקילה מתחת למים.



תכלס, בגלל שרמת הדיוק של הבדיקות לשימוש ביתי אינן כל כך מדוייקות, אני מציע לך להשתמש בנתונים בכדי לדעת כיצד מצבך משתפר או נעשה גרוע יותר (בהתאם למה שאתה עושה) ולא בכדי לדעת כמה אחוזי שומן יש לך בדיוק.



 



 



להלן טבלאות לבדיקה מצב אחוזי השומן בגוף:



טבלת אחוזי שומן גברים > http://www.fitlife.co.il/archives/442



טבלת אחוזי שומן נשים > http://www.fitlife.co.il/archives/432