ברק פוגע בים האם זה מסוכן? האם מסוכן לשהות במים? מה הסכנה מפגיעת ברק במים?

שאלה


בערב סוכות שחיתי בכנרת להנאתי בזמן סופת ברקים. כשסיפרתי על כך לחברים הם אמרו לי שזה הרבה יותר מסוכן להיות במים בזמן של סופת ברקים מאשר על פני האדמה כי המים מוליכים חשמל.



האם זה נכון?



לי זה נראה קצת היסטרי. נכון שהמים מוליכים חשמל, אבל מצד שני הכנרת מאוד גדולה וכמות המטען החשמלי שמשתחרר בזמן פגיעת ברק במים היא אפסית לדעתי ביחס לכמות המים שבכנרת וסביר להניח שהמטען החשמלי מתפזר על כל המים ולכן האנרגיה החשמלית שמגיעה לאדם שנמצא בסמוך היא לא גבוהה. זו דעתי, מה אתם חושבים?



 האם באמת חשפתי את עצמי לסכנה גדולה יותר בזה שהייתי במים בזמן סופת ברקים? מה קורה כשברק פוגע במים?

תשובה לשאלה: ברק פוגע בים האם זה מסוכן? האם מסוכן לשהות במים? מה הסכנה מפגיעת ברק במים?


ראשית, חשוב להבין שהסיכון להפגע מפגיעת ברק בזמן שהיה במים הוא נמוך בהרבה מהסיכון שקיים בפעילויות שגרתיות אחרות שאנו מבצעים מידי יום כמו: חציית כביש, רכיבה על אופנים או נסיעה במכונית (קצת סטטיסטיקה: פגיעות ברק גורמות בארה"ב למוות של  כ-100 אנשים מידי שנה  וכ-1,000 פצועים – קישור מקור מידע).



 



אך מצד שני, שהייה במים בזמן סופת ברקים מעמידה אותך בסיכון גדול יותר מאשר אם תשהה באותו הזמן על הקרקע או בתוך מבנה מוגן.



בזמן פגיעת ברק, המים מוליכים את החשמל על פני שטח המים ופחות לעומקם.



המים מוליכים את החשמל שהתפרק מהברק על פני שטח המים והמרחק שמושפע מכך תלוי מאוד בעוצמת הברק ובכמות המטען החשמלי שהתפרק (ברקים שונים משחררים מטען שונה).



בכל אופן ממה שאני מבין מהמקור הזה, דעת מומחה בנושא היא שאזור ברדיוס של 6 מטר ממקום פגיעת הברק עלול להיות קטלני לשחיין (ואף יותר מכך).



 



מצד שני,  הסיכוי להפגע מפגיעת ברק תלוי במידה רבה בגובה העצם הנפגע מפני השטח ולכן אדם על סירה באגם יהיה פגיע יותר מאדם אחר ששוחה באגם. משום שהבדל קטן בגובה העצם שבמים מגדיל את הסיכוי להפגע מברק באופן משמעותי יותר מאשר רדיוס אזור פגיעת הברק במים (אך אם האדם נמצא בתוך תא בסירה הוא מוגן יותר).



 



מה שמעניין הוא שלא רק שהיה במים מגבירה את הסיכון שלך להפגע מפגיעת ברק, אלא גם שחיה בבריכות מקורות או אפילו רחצה באמבטיה בבית או במקלחת וזאת משום שאם צנרת המים תפגע מברק, הצנרת עלולה להוליך את החשמל אל תוך הבית ולפגוע באדם שמתקלח. ולכן מומחים ממליצים שלא להתקלח בזמן סערת ברקים.



 



 



 



מקור מידע: קישור.



 



מקורות נוספים בנושא הסכנות מפגיעת ברק



מיתוסים ועובדות באתר השירות המטאורולוגי של ארה"ב – קישור.