מי המציא את המתמטיקה?

שאלה

רוצה לדעת על המצאת המתמטיקה, אשמח לדעת מי המציא את המתמטיקה? ובאיזה שנה זה קרה?? תודה.

תשובה לשאלה: מי המציא את המתמטיקה?


מי המציא את המתמטיקה: המתמטיקה קיימת בצורתה הפשוטה עוד מתקופת אדם הקדמון.



 



מקור המילה "מתמטיקה" הוא במילה יוונית עתיקה שפירושה: "למידה, לימוד, מדע". 



מדע המתימטיקה הוא מדע שהתפתח מנושאים פשוטים יותר כמו: מספרים וספירת חפצים מוחשיים ועד לפיתוח רעיונות מתמטיים בימנו.



סביר להניח שמדע המתימטיקה התפתח באופן בלתי תלוי בקרב תרבויות שונות בזמנים שונים.



 



להלן מספר נקודות זמן בהתפתחות המתמטיקה בתרבויות שונות:



 



מתקופת הולדתו של האדם – מאחר ואפילו לבעלי החיים יש יכולת בסיסית להבחין בין כמויות, הרי שסביר להניח שיכולת חישוב הכמויות קיימת באדם מקדמת דנא.



 



לפני כ30,000 שנים – הארכאולוג קארל אבסולום גילה ממצא שגילו המשוער האו מלפני כ-30,00 שנים של עצם שועל עליה חמישים וחמישה חריצים מסודרים בחמישיות, בה עשרים וחמישה חריצים מופרדים מהשלושים הנותרים על ידי חריץ שאורכו כפול.



ממצא זה מצביע על שימוש בשיטת ספירה בסימנים טליים ( tally marks) לציון כמויות של בעלי חיים, זמן וכדומה. בשיטת הספירה הטלית עשו שימוש במקלות או קבוצות של מקלות בכדי לסמן כמויות מסויימות.



 



20,000-18,000 לפנה"ס – ממצא בשם עצם האישנגו מאפריקה. עצם עם חריטות סימני ספירה שיש מדענים שמאמינים כי הצורה הקיבוצית בה הם נחרטו, מעידה על הבנה מתמטית במונחים כמו: הבחנה בין מספרים זוגיים לאי-זוגיים והבנה בסיסית של מושג המספרים הראשוניים. 



 



3400 לפנה"ס – במסופוטמיה נתגלה שימוש של האשורים בשיטת ספירה לפי בסיס 60 עם סמלים המציינים מספר בעלי ערך מקום ( place value) לדוגמה במספר 234 הספרה 3 מציינת 3 עשרות.



 



3000 לפנה"ס  – ב-3000 לפנה"ס לערך, פיתחו המצרים גרסה ראשונית של השיטה העשרונית, כשהיא מעורבבת עם השיטה האונרית.



 



1650 – 1900 לפנה"ס – ממצאים כמו פפירוס מוסקבה ופפירוס רינד מעידים על ידע של המצרים הקדמוניים  בפתרון משוואות לינאריות ומשוואות ריבועיות. כמו כן, נראה שהמצרים הקדמוניים ידעו לחשב שטחים של צורות גיאומטריות שונות, נפחים של תיבות ופירמידות עם בסיס ריבועי.



 



1600 – 1900 לפנה"ס – ממצא בשם פלימפטון 322 שגילו  מתוארך בין השנים 1900 לפנה"ס עד 1600 לפנה"ס מעיד על רמה מתמטית גבוהה של התרבות הבבלית ויש החושבים כי ממצא זה מעיד על יכולת חישוב ערכה של פונקציה טריגונומטרית.



יש הרואים בבבל את ראשית האלגברה.



 



100 – 1000 לפנה"ס – תקופת יוון העתיקה. היוונים נחשבים ליוצרי מושג ההוכחה המתמטית וכמי שעסקו במתימטיקה כתחום מחקרי עיוני ומופשט ולא רק כעזר שימושי. 



מתמטיקאים בולטים ביוון העתיקה:




  • תאלס – תאלס חיי בשנים 624 לפנה"ס – 546 לפנה"ס בקירוב. אומרים על תאלס שהוא האדם הראשון שהוכיח משפט מתמטי, ולא רק גילה אותו. 


  • פיתגורס – פיתגורס חי בשנים 582 לפנה"ס עד 496 לפנה"ס, פיתגורס ידוע כיום בעיקר בגלל משפט פיתגורס שקרוי על שמו. במסורת הרומית, המאוחרת יותר, זכה פיתגורס למעמד של ממציא המתמטיקה ומחבר לוח הכפל.


  • אוקלידס –  המתמטיקאי אוקלידס חי בין 365 ל-275 לפנה"ס, אוקלידס חיבר את הספר "יסודות", שהוא אחד מהספרים המתמטיים המשפיעים ביותר בכל הזמנים (ספר שעוסק בגאומטריה ובאריתמטיקה).


  • ארכימדס – ארכימדס חי בין השנים ‏287‏‏‏ – ‏‏212 לפנה"ס, ארכימדס נחשב לאחד מגדולי המדענים של העת העתיקה וההיסטוריון של המתמטיקה אריק טמפל בל מנה אותו כאחד משלושת המתמטיקאים הגדולים בכל הזמנים יחד עם סר אייזק ניוטון וקרל פרידריך גאוס.


  • דיופנטוס – מתמטיקאי שחי בין השנים 200 – 284 לספירה שבזכות יצירתו "אריתמטיקה" זכה לכינוי "אבי האלגברה".



 



מתימטיקה בתרבויות נוספות:



ענף המתימטיקה התפתח גם בתרבויות אחרות כמו: תרבות המאיה העתיקה, תרבות האינקה, הודו וסין. על התפתחות המתימטיקה באותם תרבויות ניתן לקרוא בקישור הבא.



 



 



ימי הביניים



1170 – 1250 – בשנים אלו חי לאונרדו פיזנו, מתמטיקאי שנודע כאחד מגדולי המתמטיקאים של ימי הביניים. לאונרדו פיזנו ידוע יותר בשם פיבונאצ'י ועל שמו נקראת אחת מן המפורסמות והחשובות שבסדרות המתמטיות – סדרת פיבונאצ'י.



 



 



 


המשך תשובה…..



 



 



המאה ה-16 



במאה ה-16 היתה פריחה של מדע המתמטיקה על רקע תקופת הרנסאנס של איטליה. בין התגליות החשובות של אותה התקופה: 



פתרון כללי למשוואות ממעלה גבוהה יותר ממשוואות ממעלה שניה.



לידתה של תורת ההסתברות.



 



המאה ה-17 



המאה -17 ראויה לציון בהתקדמות מתמטית בנושאים כמו:



שימוש בלוגריתמים.



גילוי מערכת הצירים הקרטזית והמחשת פונקציות באמצעות גרף על מערכת הצירים, צעד שנחשב לראשית הגאומטריה האנליטית.



עיסוק בתורת המספרים.



יסודות תורת ההסתברות.



 יסודות החשבון האינפיניטסימלי.



הולדת ענף האנליזה המתמטית.



בין המתמטיקאים הבולטים באותה התקופה:  ג'ון נפייר, רנה דקארט,  פייר דה פרמה, בלז פסקל,  אייזק ניוטון, גוטפריד וילהלם לייבניץ, מרן מרסן ועוד.



 



המאה ה-18



אוילר נחשב למתמטיקאי המוביל של המאה ה-18 ולאחד מהבולטים ביותר בכל הזמנים. הוא פרסם 886 ספרים ומאמרים בימי חייו, ונחשב לפורה יותר מאשר כל מתמטיקאי אחר בהיסטוריה. ישנם מאות מושגים במתמטיקה הנקראים על שמו. 



אמרה המיוחסת לפייר סימון לפלס באה לתאר את גדולתו והשפעתו של אוילר במתמטיקה: "למדו מאוילר, למדו מאוילר, הוא המאסטר של כולנו".



 



המאה ה-19



המאה -19 ראויה לציון בהתקדמות מתמטית בנושאים כמו:



ביסוס שיטתי ראשון של תורת ההסתברות: הוכחת "חוק המספרים הגדולים" ו-"משפט הגבול המרכזי".



ביסוס מושג הגבול באמצעות גדלים ממשיים וסופיים בלבד.



יצירת הגאומטריה הלא-אוקלידית והגהת הרעיון שניתן להחליף את אקסיומת המקבילים באקסיומה אחרת.



פיתוח הגאומטריה הפרויקטיבית והגאומטריה הכדורית.



פיתוח תורת גלואה.



פיתוח תורת הקבוצות האקסיומטית.



בין המתמטיקאים הבולטים באותה התקופה היה יוהאן קרל פרידריך גאוס  מתמטיקאי, פיזיקאי ואסטרונום גרמני, מגדולי המתמטיקאים של כל הזמנים. המכונה נסיך המתמטיקאים.



ומתמטיקאים נוספים כמו:  פייר סימון לפלס, פפנוטי צ'בישב, ליאפונוב, אוגוסטין לואי קושי, קארל ויירשטראס, בולצאנו, לגראנז', דארבו, רימן,  ניקולאי איוונוביץ' לובצ'בסקי, יאנוש בויאי, ברנרד רימן,  גאורג קנטור ועוד.



 



 



המאה ה-20



במאה ה-20 ענף המתימטיקה הפך לענף מדע עיקרי.



בנאום של דויד הילברט בכנס של הקונגרס הבין לאומי למתמטיקה הציג דוד הילברט רשימה של 23 בעיות מתימטיות לא פתורות מתחומים מגוונים בענף המתמטיקה שהפכו למרכז ההתמקדות של המתמטיקאים במאה ה-20. 



רשימת הבעיות זכתה לכינוי "הבעיות של הילברט" ראה מידע נוסף על בעיות הילברט בקישור הבא.



 



 



 



המאה ה-21



בדומה לבעיות הילברט שכיוונו את מדע המתימטיקה במאה ה-20, מכון קליי למתמטיקה (קיימברידג', מסצ'וסטס) פרסם רשימת בעיות מתימטיות שנקראות "בעיות המילניום של מכון קליי".



רשימת "בעיות המילניום של מכון קליי" מציינת שבע בעיות פתוחות מרכזיות במתמטיקה שעבור פתרון של כל אחת מהן מוצע פרס בסך מיליון דולר.



מתוך 7 הבעיות, 6 עדיין אינן פתורות. 



מידע נוסף על בעיות המילניום של מכון קליי בקישור הבא.



 



 



קישורי מידע



 



היסטוריה של המתימטיקה – קישור.



היסטורית המספרים – קישור.



הסטוריית שיטות ספירה – קישור.



מתימטיקה בתרבויות שונות – קישור.